W niniejszym kursie Sarian Jarosz z Konsorcjum Migracyjnego wprowadza do zagadnienia pracy z grupami szczególnie wrażliwymi, z naciskiem na problematykę pomocy osobom z doświadczeniem uchodźstwa. Wyjaśnia pojęcie grupy szczególnie wrażliwej oraz przedstawia specyfikę pracy z tymi grupami. Za pomocą przykładów wskazuje na ich zróżnicowane potrzeby. Wyjaśnia jakie podmioty mogą wspierać grupy szczególnie wrażliwe i omawia elementy skutecznej pomocy. Na koniec podnosi zagadnienie nieudanej pomocy, przybliżając związane z nią trudności i wyzwania.
W kolejnej części Olga Knapik i Marta Wiaderkiewicz wprowadzają pojęcie niepełnosprawności, przedstawiając jego rozumienie w modelu medycznym oraz społecznym. Omawiają podstawowe akty prawne i ogólne dane liczbowe dotyczące osób z niepełnosprawnościami na świecie oraz osób z niepełnosprawnościami dotkniętymi wojną w Ukrainie i doświadczeniem uchodźstwa. Ukazują szereg problemów, z jakimi mierzą się te osoby w związku z kryzysem humanitarnym. Omawiają etapy kryzysu oraz etapy wychodzenia z kryzysu, jakie przechodzą osoby z niepełnosprawnościami i ich bliscy, podkreślają rolę dostępności, jako niezbędnego elementu skutecznego wsparcia. Na podstawie swojego doświadczenia przedstawiają dobre praktyki w zakresie wspierania osób przynależących do tej grupy. Proponują rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i dostępność w punktach pobytu tymczasowego. Podają przykłady działań integracyjnych, wspierających zarówno osoby z niepełnosprawnościami i ich bliskich z doświadczeniem uchodźstwa, jak i rodziny ze społeczności przyjmującej.
W trzeciej części Nina Ptak ze Stowarzyszenia Nomada porusza zagadnienie wspierania kobiet i dziewcząt z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, które stanowią grupę szczególnie narażoną na przemoc i dyskryminację ze względu na płeć. Wyjaśnia, dlaczego kobiety te uznawane są za grupę szczególnie wrażliwą, wskazując na szereg czynników ryzyka wpływających na zagrożenie przemocą lub dyskryminacją. Omawia sytuacje, w których kobiety te są szczególnie zagrożone, skupiając się w szczególności na sytuacji ukraińskich kobiet w czasie pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę.
W czwartej części przedstawione zostaną: “Potrzeby i sytuacja osób uchodźczych LGBTQI+ w Polsce: wyzwania i perspektywy odpowiedzi humanitarnej po 2021 r.” Podczas tego kursu Sarian Jarosz omawia zagadnienie odpowiedzi humanitarnej na potrzeby osób uchodźczych LGBTQI+. Wyjaśnia, czym jestintersekcjonalność uchodźstwa LGBTQI+ i jak potencjalnie zwiększa ryzyko dyskryminacji, a także jak zmieniła się ich sytuacja w Polsce po 2021 roku. Omawia główne obszary, w których wsparcie osób uchodźczych LGBTQI+ jest szczególnie ważne, takie jak dostęp do służby zdrowia, systemowej edukacji, bezpiecznego zakwaterowanie czy pomocy prawnej. Podnosi też kwestię możliwości uzyskania statusu uchodźcy lub innych form ochrony przez osoby LGBTQI+.
Osoby prowadzące:
Sarian Jarosz – koordynator badań w Konsorcjum Migracyjnym
Olga Knapik – prezeska Stowarzyszenia Mudita
Marta Wiaderkiewicz – dyrektorka programowa w Stowarzyszeniu Mudita, asystentka osobista wspierająca niezależność osób z niepełnosprawnościami
Nina Ptak – członkini zarządu Stowarzyszenia Nomada, specjalistka ds. przemocy ze względu na płeć
Ukończenie kursu umożliwia pobranie dedykowanego certyfikatu potwierdzającego uczestnictwo. Aby pobrać certyfikat, należy zakończyć wszystkie lekcje.
Funkcje kursu
- Wykłady 25
- Quizy 4
- Trwanie 150 minut
- Poziom umiejętności Wszystkie poziomy
- Język Język polski
- Studenci 59
- Certyfikat Tak
- Oceny Tak