Moduł otwiera webinar “Jak emocje, uczucia i stan psychiczny wpływają na integrację uchodźców i migrantów w Polsce” Agnieszki Kosowicz, prezeski Polskiego Forum Migracyjnego, która od 20 lat pracuje na rzecz migrantów i uchodźców.
W webinarze mówimy o tym, z jakimi emocjami uchodźcy i migranci przyjeżdżają do Polski, jakie uczucia wzbudzają i jak budować programy integracyjne.
Zwracamy uwagę na zasadniczą różnicę między dobrowolnym i zaplanowanym wyjazdem z własnego kraju, a nagłą i przymusową ucieczką (bez przygotowania), której mogą towarzyszyć dramatyczne – zagrażające życiu – wydarzenia. Mówimy o szoku kulturowym i trudnościach, jakich doświadczają uchodźcy i migranci w nowym kraju. Prezentujemy cztery podstawowe strategie funkcjonowania – separację, asymilację, marginalizację i integrację – a także ich kontekst i konsekwencje dla osób osiedlających się w nowym kraju.
Informujemy, z czego wynika zróżnicowany stosunek do zdrowia psychicznego w Polsce i krajach pochodzenia uchodźców i migrantów. Wskazujemy, skąd się bierze – z jakich wcześniejszych doświadczeń wynika – niechęć niektórych uchodźców i migrantów do korzystania z pomocy psychologa, czy psychiatry. I jak można w tym kontekście zadbać o dobrostan rodziny z doświadczeniem migracji.
Podkreślamy, że wsparcia potrzebują nie tylko uchodźcy i migranci, ale także społeczność przyjmująca, pierwotni mieszkańcy (rzetelna informacja, tworzenie przestrzeni do wyrażenia opinii i uczuć). Zwracamy przy tym uwagę, że zarówno osoby migranckie, jak i społeczność przyjmująca to grupy zróżnicowane pod względem tożsamości i identyfikacji narodowej.
Zwracamy uwagę na rolę władz, instytucji lokalnych i autorytetów w budowaniu nowej – różnorodnej – wspólnoty. Wyjaśniamy, jakie działania podjąć w lokalnej społeczności wobec grup osób angażujących się w pomoc, wyrażających konstruktywną krytykę, a także tych jawnie wrogich uchodźcom i migrantom.
Uzupełnienie webinaru Agnieszki Kosowicz stanowią dwa raporty Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka – jeden o dyskursie publicznym i tytułowych granicach nienawiści, a drugi o antyukraińskiej mowie nienawiści na polskim Twitterze. Ponadto udostępniamy scenariusze warsztatów przygotowane przez Amnesty International na temat tego, jak rozmawiać z młodymi osobami o wojnie. Dzielimy się też publikacjami i webinarami Polskiego Forum Migracyjnego o wsparciu psychologicznym dzieci z doświadczeniem przymusowej migracji.
Po ukończeniu wszystkich lekcji istnieje możliwość uzyskania certyfikatu. Ważne: aby uzyskać certyfikat, należy kliknąć “zakończ lekcję” po każdej skończonej/obejrzanej lekcji. Jeśli taki przycisk nie zostanie kliknięty, system nie wygeneruje certyfikatu.
Funkcje kursu
- Wykłady 18
- Quizy 0
- Trwanie 5 godzin
- Poziom umiejętności Wszystkie poziomy
- Język Język polski
- Studenci 90
- Certyfikat Tak
- Oceny Tak