Ten moduł szkoleniowy oferuje wszechstronne przygotowanie w dziedzinie asystentury międzykulturowej oraz interwencji kryzysowych, co pozwoli uczestnikom efektywnie wspierać uchodźców i cudzoziemców w Polsce. W ramach tego modułu omawiane są kluczowe aspekty pracy caseworkera oraz skomplikowany proces migracyjny w kontekście różnych grup migrantów i migrantek.
To kompleksowe szkolenie umożliwia uczestnikom zdobycie niezbędnych kompetencji w obszarze asystentury międzykulturowej oraz umożliwia skuteczne reagowanie w sytuacjach kryzysowych związanych z migrantami i uchodźcami. Wiedza i doświadczenie prowadzących gwarantują praktyczne podejście do tematu oraz umożliwią zdobycie narzędzi do pracy w obszarze międzykulturowego wsparcia i interwencji kryzysowych.
Webinar 1: Interwencje kryzysowe
Osoba prowadząca: Milena Kloczkowska, członkini Stowarzyszenia Homo Faber w Lublinie, zajmuje się poradnictwem prawnym dla uchodźców i uchodźczyń w ośrodkach dla cudzoziemców, case managerka przy sprawach GBV i interwentka kryzysowa.
Kurs poświęcony jest zagadnieniu interwencji kryzysowej. Ekspertka wyjaśnia czym jest interwencja kryzysowa. Tłumaczy kim jest, czym się zajmuje i jakie kompetencje musi mieć osoba prowadząca takie interwencje oraz kto jest ich adresatem. Wyjaśnia też rolę pracowników organizacji pozarządowych i samych organizacji w obszarze interwencji kryzysowych w sprawach uchodźców i uchodźczyń, szczególnie w kontekście współpracy z instytucjami, organami i służbami państwowymi. Porusza kwestię postępowania w przypadku interwencji kryzysowej, w tym omawia rodzaje interwencji, specyfikę komunikacji podczas określonych interwencji, ich przebieg oraz rolę interwenta.
W kursie wyjaśniamy:
- czym jest interwencja kryzysowa
- kim jest osoba interwenta kryzysowego
- kto jest adresatem interwencji kryzysowej
- jaka jest rola organizacji pozarządowych w interwencjach kryzysowych
- jak postępować podczas interwencji kryzysowej
- jak komunikować się w czasie interwencji kryzysowej
- jakie są rodzaje interwencji kryzysowych
- jaka jest rola interwenta podczas interwencji kryzysowej
Webinar 2: Specyfika pracy caseworkera. Charakterystyka procesu migracyjnego Ukraińców i analiza zapotrzebowań uchodźców.
Osoba prowadząca: Milana Pakhomova, caseworkerka w Polskim Forum Migracyjnym.
Ten kurs zawiera dwie części. Pierwsza z nich poświęcona jest przybliżeniu procesu migracyjnego osób z Ukrainy do Polski przed pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Druga część dotyczy charakterystyki oraz zróżnicowanych potrzeb uchodźców i uchodźczyń przybywających z Ukrainy do Polski po rozpoczęciu wojny. Ekspertka omawia problemy z jakimi mierzą się uchodźcy i uchodźczynie w związku z opuszczaniem Ukrainy i przybyciem do innego kraju. Przedstawia podstawowe akty prawne regulujące sytuację uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy oraz zagadnienia związane z rozpoczęciem życia w Polsce, takie jak m.in. formalizacja pobytu, uzyskanie wsparcia finansowego, pomocy mieszkaniowej czy pomocy w znalezieniu pracy. Omawia przy tym kwestie, którymi zajmują się caseworkerzy podczas wspierania osób z Ukrainy, a także wartości jakimi kierują się w swojej codziennej pracy.
Webinar 3: Wsparcie w pierwszych krokach życia w Polsce.
Osoba prowadząca: Leyla Elsanova, caseworkerka w Polskim Forum Migracyjnym.
Kurs stanowi omówienie kluczowych trudności z jakimi zmagają się cudzoziemcy i cudzoziemki będący w procedurze uchodźczej. Ekspertka przedstawia problemy dzieci w wieku szkolnym, trudności związane z życiem w ośrodkach dla cudzoziemców oraz z kontaktem z polskimi instytucjami. Wskazuje praktyczne rozwiązania, które mogą ułatwić uchodźcom i uchodźczyniom adaptację do nowej, trudnej sytuacji. Wiedzę czerpie ze swojej codziennej pracy z migrantami i migrantkami zgłaszającymi się do Polskiego Forum Migracyjnego, ale także z własnego doświadczenia jako uchodźczyni, która zaczynała życie w Polsce od podstaw.
Funkcje kursu
- Wykłady 13
- Quizy 3
- Trwanie 5 godzin
- Poziom umiejętności Wszystkie poziomy
- Język Język polski
- Studenci 58
- Certyfikat Tak
- Oceny Tak