Moduł otwiera webinar “Jak emocje, uczucia i stan psychiczny wpływają na integrację uchodźców i migrantów w Polsce” Agnieszki Kosowicz, prezeski Polskiego Forum Migracyjnego, która od 20 lat pracuje na rzecz migrantów i uchodźców.
W webinarze mówimy o tym, z jakimi emocjami uchodźcy i migranci przyjeżdżają do Polski, jakie uczucia wzbudzają i jak budować programy integracyjne.
Zwracamy uwagę na zasadniczą różnicę między dobrowolnym i zaplanowanym wyjazdem z własnego kraju, a nagłą i przymusową ucieczką (bez przygotowania), której mogą towarzyszyć dramatyczne – zagrażające życiu – wydarzenia. Mówimy o szoku kulturowym i trudnościach, jakich doświadczają uchodźcy i migranci w nowym kraju. Prezentujemy cztery podstawowe strategie funkcjonowania – separację, asymilację, marginalizację i integrację – a także ich kontekst i konsekwencje dla osób osiedlających się w nowym kraju.
Informujemy, z czego wynika zróżnicowany stosunek do zdrowia psychicznego w Polsce i krajach pochodzenia uchodźców i migrantów. Wskazujemy, skąd się bierze – z jakich wcześniejszych doświadczeń wynika – niechęć niektórych uchodźców i migrantów do korzystania z pomocy psychologa, czy psychiatry. I jak można w tym kontekście zadbać o dobrostan rodziny z doświadczeniem migracji.
Podkreślamy, że wsparcia potrzebują nie tylko uchodźcy i migranci, ale także społeczność przyjmująca, pierwotni mieszkańcy (rzetelna informacja, tworzenie przestrzeni do wyrażenia opinii i uczuć). Zwracamy przy tym uwagę, że zarówno osoby migranckie, jak i społeczność przyjmująca to grupy zróżnicowane pod względem tożsamości i identyfikacji narodowej.
Zwracamy uwagę na rolę władz, instytucji lokalnych i autorytetów w budowaniu nowej – różnorodnej – wspólnoty. Wyjaśniamy, jakie działania podjąć w lokalnej społeczności wobec grup osób angażujących się w pomoc, wyrażających konstruktywną krytykę, a także tych jawnie wrogich uchodźcom i migrantom.
Uzupełnienie webinaru Agnieszki Kosowicz stanowią dwa raporty Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka – jeden o dyskursie publicznym i tytułowych granicach nienawiści, a drugi o antyukraińskiej mowie nienawiści na polskim Twitterze. Ponadto udostępniamy scenariusze warsztatów przygotowane przez Amnesty International na temat tego, jak rozmawiać z młodymi osobami o wojnie. Dzielimy się też publikacjami i webinarami Polskiego Forum Migracyjnego o wsparciu psychologicznym dzieci z doświadczeniem przymusowej migracji.
W kolejnym module Piotr Skrzypczak z Homo Faber oraz dr Aleksandra Winiarska z Ośrodka Badań nad Migracjami UW rozmawiają na temat zarządzania konfliktami w grupie wielokulturowej.
Porusząją między innymi poniższe zagadnienia:
– skąd się bierze konflikt i co się na niego składa
– jakie są różne style komunikacji i podejścia do konfliktu
– jaka jest specyfika komunikacji międzykulturowej i jak się do niej przygotować
– z czego wynikają nieporozumienia i jakie mogą być wyzwania (i co z tym można zrobić)
– jak diagnozować bariery i jak działać gdy pojawi się konflikt.
W czwartej części Beata Staniszewska – psycholog, psychotraumatolog, specjalizująca się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Od wielu lat pracująca terapeutycznie i diagnostyczne w Polskim Forum Migracyjnym, z dziećmi z doświadczeniem migracji. Prowadząca gabinet psychologiczny – PsychoStan; Pracownia Neuropsychologii i Terapii. W ramach kursu przedstawia zagadnienie pracy terapeutycznej z dziećmi z deregulacją układu nerwowego w wyniku doświadczeniem wydarzenia traumatycznego.
Na wstępie wyjaśnia pojęcie doświadczenia traumatycznego, w tym pojęcie traumy złożonej oraz traumy rozwojowej. Omawia różne rodzaje reakcji na to wydarzenie oraz pogłębia zagadnienie neurobiologii traumy, a więc działania mózgu w sytuacji traumatycznej. Przedstawia różne poziomy deregulacji funkcjonowania dziecka w reakcji na traumę. Porusza też kwestię samoregulacji osoby pracującej z dzieckiem z traumą i podaje przykładowe sposoby na samoregulację.
W kolejnej części ekspertka omawia rodzaje zabaw w pracy terapeutycznej i pokazuje sposoby na pracę z emocjami dziecka. Omawia też istotę pracy z oddechem w ramach ćwiczeń oddechowych. Na koniec podkreśla rolę przywracania linii czasu w myśleniu dziecka o wydarzeniu traumatycznym i innych wydarzeniach z jego życia.
Spis zagadnień poruszanych w kursie:
- Doświadczenie traumatyczne.
- Rodzaje reakcji na traumatyczne wydarzenia.
- Neurobiologia traumy i jej wpływ na funkcjonowanie dziecka.
- Poziomy deregulacji układu nerwowego.
- Samoregulacja w pracy terapeutycznej.
- Techniki stabilizacji układu nerwowego, np.:
- praca z emocjami;
- ćwiczenia oddechowe;
- praca z ciałem;
- wydobywanie zasobów;
- zabawa terapeutyczna;
- praca z wyobraźnią;
- przywracanie linii czasu.
Kolejna część: “Pierwsza pomoc psychologiczna (ang. Psychological First Aid, PFA) dla dzieci.
Humanitarian Leadership Academy to zespół Save the Children ukierunkowany sektorowo. Wzmacnia umiejętności i zdolności ludzi poprzez naukę, współpracując z pracownikami sektora humanitarnego i spoza niego, aby przygotować się na kryzysy i móc na nie reagować. Korzysta z wiedzy i doświadczenia zdobytego przez 100 lat reagowania na kryzysy, zachowując jednocześnie niezależność. Uzupełnia pracę Save the Children, wspierając więcej pracowników humanitarnych, współpracując z każdym, kto jest zainteresowany tworzeniem dobrych zmian i badając innowacje w nauczaniu.
Na kursie pierwszej pomocy psychologicznej (ang. Psychological First Aid, PFA) dla dzieci zapoznasz się z pojęciami i krokami zw. z udzielaniem wsparcia dzieciom po wystąpieniu niepokojącego zdarzenia. Obejmuje on zadania, które skupiają się na podstawowych elementach PFA oraz ich stosowaniu w kontekście humanitarnym.
Po ukończeniu tego kursu będziesz:
- Umieć wykorzystać umiejętności i wiedzę zdobyte na tym kursie, aby udzielać pierwszej pomocy psychologicznej dzieciom i rodzinom.
- Rozumieć znaczenie udzielania pomocy dzieciom w sposób empatyczny.
- Rozumieć różne reakcje dzieci w zależności od ich wieku i etapu rozwoju oraz umieć dostosować sposób mówienia i postępowania do dzieci i ich rodzin.
- Umieć rozpoznać dzieci potrzebujące wsparcia.
- Rozumieć działania i różne techniki potrzebne do zapewnienia PFA, w tym sposoby komunikacji z dziećmi i postępowania z dzieckiem w początkowym etapie odczuwania niepokoju.
- Umieć stosować zasady działania: Patrz, Słuchaj, Połącz podczas udzielania PFA.
W kolejnej części od Humanitarian Leadership Academy proponujemy kurs: “Zdrowie psychiczne i dobrostan psychospołeczny nastolatków dotkniętych konfliktem”.
Humanitarian Leadership Academy to zespół Save the Children ukierunkowany sektorowo. Wzmacnia umiejętności i zdolności ludzi poprzez naukę, współpracując z pracownikami sektora humanitarnego i spoza niego, aby przygotować się na kryzysy i móc na nie reagować. Korzysta z wiedzy i doświadczenia zdobytego przez 100 lat reagowania na kryzysy, zachowując jednocześnie niezależność. Uzupełnia pracę Save the Children, wspierając więcej pracowników humanitarnych, współpracując z każdym, kto jest zainteresowany tworzeniem dobrych zmian i badając innowacje w nauczaniu.
Kurs jest przeznaczony dla praktyków pracujących nad programami dla nastolatków i ich opiekunów dotkniętych wojną w Ukrainie oraz z udziałem takich osób. Może być również przydatny dla osób zarządzających programami, aby mogły opracowywać i realizować wysokiej jakości programy. Ten moduł ma na celu lepsze zrozumienie rozwoju nastolatków, skupiając się na ich zdrowiu psychicznym i dobrostanie psychospołecznym.
Po ukończeniu wszystkich lekcji istnieje możliwość uzyskania certyfikatu. Ważne: aby uzyskać certyfikat, należy kliknąć “zakończ lekcję” po każdej skończonej/obejrzanej lekcji. Jeśli taki przycisk nie zostanie kliknięty, system nie wygeneruje certyfikatu.
Funkcje kursu
- Wykłady 29
- Quizy 1
- Trwanie 12 godzin
- Poziom umiejętności Wszystkie poziomy
- Język Język polski
- Studenci 98
- Certyfikat Tak
- Oceny Tak