Wprowadzenie
Tytuł webinaru: Edukacja dzieci migrantów i uchodźców w Polsce
Osoba prowadząca: Izabela Czerniejewska – antropolożka kultury, badaczka niezależna, prezeska Fundacji Centrum Badań Migracyjnych / Migrant Info Point
Opis: Ten webinar skupia się na różnych aspektach wsparcia ucznia w nauce, integracji w klasie oraz tworzenia wielokulturowej szkoły.
W pierwszej części uczestnicy dowiedzą się o trzech rodzajach narzędzi dostępnych w polskim systemie edukacyjnym. Dodatkowe lekcje języka polskiego umożliwiają uczniom doskonalenie umiejętności językowych. Oddziały przygotowawcze pozwalają na integrację uczniów z różnych krajów i jednoczesne realizowanie podstaw programowych. Asystent międzykulturowy pełni rolę mediatora między uczniem a nauczycielem, wspierając w komunikacji i zrozumieniu materiału.
W drugiej części, “Integracja w klasie”, webinar skupia się na procesie integracji w klasie. Uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie integrować uczniów z różnych kultur i języków. Zaplanowanie i realizacja działań integracyjnych, takich jak przedstawianie się czy wspólne projekty, pozwolą na zbliżenie uczniów i wzajemne poznanie się. Wychowawcy klas pełnią kluczową rolę w koordynacji procesu integracji, wspierani przez zespół nauczycieli, psychologa, pedagoga szkolnego i dyrektora.
Trzecia część, “Jak tworzyć wielokulturową szkołę?”, koncentruje się na roli szkoły jako miejsca integracji i znaczeniu edukacji wielokulturowej. Szkoła jest otwartym miejscem spotkań dzieci i młodzieży z różnych środowisk. Kurs podkreśla konieczność zmiany sposobu myślenia o pracy z dziećmi z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym, aby uniknąć potencjalnej dyskryminacji.
Ten kurs zapewni uczestnikom wiedzę i praktyczne wskazówki dotyczące wsparcia ucznia w nauce, integracji w klasie oraz budowania wielokulturowej szkoły. Uczestnicy będą mieli możliwość lepszego zrozumienia potrzeb uczniów z różnych kultur i języków oraz zdobycia narzędzi potrzebnych do efektywnego tworzenia inkludującego środowiska edukacyjnego.